Monday, May 28, 2012

Stress.. :p

The day has come..my opismate just came back from her maternity leave...and guess apa yang i stress about?

Yess...the pumping and production of SI...currently i nak dpt half of bottle pn took 30mins or more..coz i hav to do powerpumping..

and for her..her 1st session this morning..in 15mins or LESS..she got 2.5 bottles...hello...harus la stress di situ...hahaha




Last week i ada baca few mommies maka habbatussauda' to increase their milk production *point no 7*..i terasa mcm nk amik..for the last 19 months..yes i dah exclusively breastfeed my son for 19 MONTHS ok *jgn stress* and never take any supplements..wat i consumed is/was only a basic things such as :
1) eat a lot!!! yess,..makan banyak smpi skrg gemuk!
2) sawi
3) Horlicks
4) Soya
5) Milo
6) Longan + Red Dates : for me xbkesan...

i kurang minum plain water..ada orang smpi 5L..i nak habiskan 1L kat opis pun jenuh...so y not trying kot supplements...i will update u guys if there are any changes and i hope the increasing of my milk supply :)

Wait for my update k...

Btw..kebaikan habbatussauda'

Tujuh ciri-ciri nilai pemakanan utama habbatus sauda:

1. Kaya dengan Monosaccharide Glukosa, xylosa dsb. polysaccharide fatty acid yang tidak tepu. EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan. Amino acid yang membentuk protein. Karotene iaitu sumber vitamin A kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi- Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine- Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor- Kajian in vitro mendapati habbatus sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria- Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)- Habbatus sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu- Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.

1 comment:

bibi yusof said...

zurai.. heheh tlg jgn stress... nnt lagi drop production...
try la makan habbatus sauda... then share with us k!